mandag, november 14, 2011

Dropbox, en genial tjeneste for deg som er på tur!

Som mange andre så pleier jeg å ta en del bilder når jeg er på ferie, men bilder tar plass og minnebrikken er kanskje fullere fortere enn du har planlangt. Jeg har som regel med meg både en telefon og laptop på tur, me nde kan som kjent også bli borte/gå i stykker.

De senere år har det kommet mange bra telefoner som har kameraer med høyere oppløsning enn eldre digitale kameraer. Jeg har det på denne måten, men sverger forsatt til mitt gamle digitale kamera fremfor en mobil som ikke er spesielt designet for saltvann/sol og varme.

Jeg har tidligere snuset litt på Dropbox, en tjeneste som lar deg lagre noen gigabyte gratis data oppe i nettskyen. Du kan laste opp fra en mobil, PC, laptop eller nettbrett og gjøre det tilgjengelig for de du måtte ønske rett etterpå (eller rett og slett bare lagre det trygt til du er hjemme igjen). Både Android telefoner og Iphone har flott støtte for denne tjenesten, samt at den er tilgjengelig for Mac, Windows og Linux brukere.

Jeg har etter at jeg begynte å bruke denne tjenesten sett mer og mer nytteverdien av den i alle sammenhenger, i år også som bildebank for mine feriebilder.

Tjenesten finner du her: Dropbox - eller be meg om å invitere deg til tjenesten, tjenesten er gratis og gir deg 2GB lagring i utgangspunktet. Du kan kjøpe mer plass for en billig penge, eller få ekstra plass ved å invitere venner til å bruke tjenesten. Jeg har INGEN betenkeligheter med å anbefale denne til mine venner og bekjente, da jeg synes at dette er en av tjenestene som har en virkelig nytteverdi.

Lenker:

2 kommentarer:

Ida / Little sa...

dropbox er genialt!!

Tom Roger sa...

Enig, en meget nyttig tjeneste!